Analizde, GM’in büyük dirilişinin en son örneği olarak, Avrupa operasyonlarının temeli olan Opel ve Vauxhall’ı satmayacağını açıklaması gösterildi. FT, Otomobil parçası üreticisi Kanadalı Magna ve Rus Sberbank’a yapılması düşünülen satışın gerçekleşmeyecek olmasının, Alman politikacı ve birlik liderleri üzerinde şok etkisi yarattığına da dikkat çekti.
AVRUPA İÇİN İYİ OLDUAncak analizde bu şokun gereksiz olduğu ve GM’un aldığı kararın Avrupa otomobil sanayisi için iyi anlama geldiği savunuldu.
Analizde, Almanya’nın en başından beri Avrupa otomobil sanayisinin aşırı üretim kapasitesini azaltmayı bir mecburiyet olarak kabul ettiği ve hükümetin sendika liderlerinin de desteğini alarak Magna ve Sberbank’a 4.5 milyar euroluk bir alım yapabilmeleri için yardım etmek istedikleri belirtildi.
Almanya’nın bu tutumunun ticari mantıkta bir dikiş atma olduğunu belirten FT, gerçekleştirilmek istenen satışta ilk olarak Belçikalı yatırım grubu RHJ’nin 3.2 milyar Euro’luk bir teklifte bulunduğu ancak Almanların istihdamı öne çıkararak Rusya ile anlaşmayı daha uygun görmesi ve artan maliyetle AB’nin tek pazar ruhunu ihlal etmesinin bu sonuçta rolü olduğunu savundu.
Analizde, her ne kadar Avrupa rekabet komiseri Neeli Kroes itirazlarda bulunmuş olsa da, Magna’nın satın alımının neredeyse kesin gözüktüğünü, ancak GM’nin bir anda cephe değiştirmesi yeniden yapılanmak için fırsat yakaladığı belirtildi.
GM BLÖF YAPMIYORAnalizde GM’in sahiplerinin değişmemesinin belli avantajlar getirdiği, Amerika’da 50 bin kişinin işten çıkarılması ile Opel ve Vauxhall’ın ticari anlamda küçültülmesine yönelik planlara manevra alanı sağlandığı öne sürüldü. FT ayrıca, Amerikan hükümetince belirlenen iflas şartlarının, GM’nin denizaşırı ülkelerdeki kar etmeyen operasyonlarına desteği engellediği bu yüzden şirketin bu şartlar altında blöf yapmadığı ve Opel’i düzlüğe çıkarması gerektiğine dikkat çekildi.
Diğer yandan, GM’nin elindeki kozları abartılı kullanmış olabileceği de ifade edildi. Bunun nedeni olarak şirketin yeniden yapılanma için 3 milyar euroya ihtiyacı olduğunu açıklamasına rağmen çok iyimser durması gösterildi. Satış grafiklerinin hurda araç teşvikine rağmen sanayiyi acılarından uzaklaştırmak adına çok yetersiz olduğu belirtilirken, GM’nin hükümet ile sıkı bir diplomasi gerçekleştirmeden 3 milyar euro gibi bir rakamı da asla elde edemeyeceği öne sürüldü.
FT, GM’in zaten Almanları öfkelendirmiş olduğuna dikkat çekerek, GM için gözüken tehlikenin, şirketin otomobil üreticilerin bilinen alışkanlığına dönerek, hükümetleri işleri en yüksek teklifi verene satan bir duruma çekmesi olarak gösterildi.
Analizin sonunda ise rekabet komiseri Kroes ve ondan sonra gelecek yetkilinin devletten alınacak yardımlar konusunda çok daha ince eleyip sık dokuyarak bu sefer ticari düşüncelerin hakim gelmesini sağlaması gerektiğine vurgu yapıldı.
General Motors küllerinden yeniden doğdu
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.