9 Aralık 2009 Çarşamba

Elektrikli Fluence ‘milat’ olacak


Bu yılki Frankfurt Otomobil Fuarı’nda duyurulan ve geçtiğimiz günlerde resmen açıklanan Renault’nun elektrikli Fluence’ı Türkiye’de üretme kararının, uzun süredir tartışılan çevreci araçların teşvik edilmesi ve vergilendirme sisteminin değişmesi gibi gelişmeleri de tetiklemesi gündemde.
Devlet Bakanı Zafer Çağlayan’la birlikte söz konusu fuarı gezen, elektrikli araçla test sürüşü de yapan Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, son açıklamasında Türkiye’de elektrikli araç kullanımının yaygınlaştırılması için düzenlemelerin 2011’e kadar yapılması gerektiğini söyledi. Renault’nun elektrikli Fluence üretimine başlayacağı tarih olan 2011’e kadar teşviklerin büyük oranda halledilmesi gerektiğini belirten Ergün, muhtemelen başka firmaların da aynı teknolojiyle üretime başlayacağını dile getirdi.

Vergiye başka formül
Çevreci teknolojilerin teşvik ve desteğe ihtiyaç duyduğunu, bunun başında vergilerin geldiğini söyleyen Ergün, “Benzinli ve mazotlu araçlardaki vergi uygulamaları motor gücüne göre yapılıyor. Ama elektrikli araçlarda motor hacmi söz konusu olmadığından bununla ilgili vergilerin başka formülle oluşturulması lazım” dedi.
Bu tip araçlarda vergilendirmenin motor hacmine göre olmaması gerektiğine de değinen Ergün, “Bu araçların vergileri teşvik amacıyla da minimum düzeyde olmalı ki, iç piyasada kullanımı gerçekleştirilebilsin” diye konuştu. Şarj istasyonlarının kurulmasında elektrik dağıtım firmaları, yerel yönetimler, akaryakıt bayileri gibi unsurlarla işbirliğine ihtiyaç olduğunu söyleyen Ergün, bazı kamu filolarının elektrikli araçlardan oluşturulması gerektiğini, bakanlığının buna öncülük edebileceğini de dile getirdi.
Bakan Ergün, Maliye Bakanlığı ile teşvikler ve vergi oranları konusunda çalışma içinde olacaklarını belirtirken, kesin bir gelişmeden bahsetmemiş.
Renault Başkanı Carlos Ghosn da geçtiğimiz günlerde elektrikli araçların hükümetlerin desteği olmadan yayılmasının mümkün olamayacağını söylemişti.

Hibrite de yarar
Bakan Ergün’ün sözünü ettiği desteklerin en bir an önce devreye girmesi, Renault’nun dışında ana ve yan sanayiye destek olacak farklı projeleri de tetikleyecek kuşkusuz.
Vergilendirmenin gözden geçirilmesi, hibrit araçların sorununa da derman olabilecek. Nitekim Türkiye’de satışa sunulan yeni Prius, benzin motorunun 1.8 lt olmasından dolayı yüksek vergi dilimine giriyor ve fiyatı 80 bin TL’den aşağı olmuyor.
Türkiye elektrikli araca teşviki tartışırken, başta Danimarka, İngiltere, Fransa, İtalya, Portekiz olmak üzere pek çok Avrupa ülkesi hükümet destekli girişimler başlattı. ABD, Kanada, Çİn, Japonya, İsrail ve Singapur da öyle.

KİM, NE YAPIYOR?
ABD : Başkan Barack Obama, gelecek beş yıl içinde 1 milyondan fazla elektrikli otonun yollara çıkmasını istedi ve kesenin ağzını açtı bile.
KANADA: Elektrikli otomobil ve hafif kamyonların geliştirilmesi, üretilmesi için destek veriyor.
İNGİLTERE : Hükümet, tüketicilerin elektrikli araçları test etmesi amacıyla 40 milyon euro’luk “deneme projesi” başlattı. Elektrikli araçlara 5 bin sterlinlik destek de gündemde.
PORTEKİZ : Teşvik için tüketicilere 6 bin 500 euro’yu aşan destek, yeni binalara şarj noktaları kurulmasını zorunluluğu, yerel idarelerin filolarının yüzde yüzde 20’sinin 2011’e kadar elektrikli araçlarla donatılması planları var.
İSPANYA : 2010 yılına kadar 2 bin elektrikli aracın yollara çıkartılması amacıyla 10 milyon euro’luk bir pilot Program üzerinde çalışıyor.
FRANSA : Üreticilerini, düşük ve “0” karbondioksit salınımlı araç geliştirmeleri için destekliyor. Ayrıca şarj merkezleri ağına 1.5 milyar euro harcayacak.
DANİMARKA : Yakıt tüketimine dayalı bir vergi düşünüyor. Fluence’ın ilk alıcılarından. Elektrikli araçlar için geçen yıl test programı başlattı.
İSRAİL : Elektrikli araçlar ve gerekli alt yapı için büyük destek veriyor. Yollardaki araçların en az yüzde 5’i elektrikli olacak.
İTALYA : Milano ve diğer bazı kentlerde elektrikli araçlar için pilot program başlatıldı.
İRLANDA : 2020’de yoldaki araçların yüzde 10’u elektrikil olacak.
ALMANYA : 705 milyon dolar harcayacak. 2020’de yollarda bir milyon elektrikli araç dolaşmasını planlıyor.

Nissan’ın 5 kapılı aracı Leaf akülerini 30 dakikada dolduracak
Elektrikli Renault Fluence için Bursa’ya 120 milyon euro yatırım yapıldı
ABD’li elektrikli Spor otomobil Tesla 100 km’ye 3.9 saniyede çıkıyor
Japonya’da geliştirilen Eliica adlı prototip araç elektrik motoruyla 370 km/s hız yapabiliyor.
Elektrikli Fluence ‘milat’ olacak

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.